Ik heb een vraag
Adresgegevens
Lange Wijden 33a
8081 VS Elburg
0525 - 788 101 Contact Ik heb een vraag
Puber

Gezondheid en bewegen

Voldoende beweging is goed voor de gezondheid en de ontwikkeling van je kind. Pubers blijven gezond en fit als zij elke dag minimaal een uur bewegen. Ook is het belangrijk dat zij spier- en botversterkende activiteiten doen.

Bewegen is goed voor de conditie

Bewegen is goed voor het gewicht en de conditie van je kind. Een goede conditie zorgt ook voor een betere weerstand. Daardoor word je minder snel ziek. Door te bewegen traint je kind de arm- en beenspieren en de hartspier. Ook het ademhalingssysteem en bloedsomloop verbeteren door te bewegen. Meer tips en informatie vind je op Allesoversport.nl.

Hoeveel beweging heeft je puber nodig?

Volgens de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad hebben pubers elke dag minimaal een uur matig of zwaar intensieve beweging nodig om gezond te blijven. Daarnaast adviseert de Gezondheidsraad dat pubers minimaal drie keer per week bot- en spierversterkende activiteiten doen. Het is ook belangrijk om te voorkomen dat je kind veel zit. Stimuleer je kind om na elk half uur zitten even op te staan om te bewegen. Bijvoorbeeld om een glas water te halen, enkele kniebuigingen te doen of te springen op de plaats.

Matig intensieve inspanning

Bij matig intensieve inspanning gaat je puber wat sneller ademen en gaat de hartslag omhoog. Praten gaat nog wel gemakkelijk. Voorbeelden van matig intensieve inspanningen zijn:

  • wandelen (boswandeling, naar of met vrienden lopen);
  • fietsen (naar school, naar vrienden, naar het park);
  • tafeltennis;
  • in de tuin werken;
  • klussen.

Zwaar intensieve inspanning

Bij zwaar intensieve inspanning gaat je puber veel sneller ademen en stijgt de hartslag flink. Je kind heeft moeite om hele zinnen met gemak uit te spreken. Voorbeelden van zwaar intensieve inspanning zijn:

  • sporten bij een vereniging (voetbal, hockey, tennis, turnen);
  • zelfstandig of met vrienden sporten (hardlopen, voetballen, skaten);
  • gymles op school.

Spierversterkende activiteiten

Dit zijn activiteiten die de spieren versterken. Voorbeelden voor pubers zijn:

  • klimmen;
  • roeien;
  • krachttraining, mits goed uitgevoerd en onder begeleiding.

Botversterkende activiteiten

Dit zijn activiteiten die de botten versterken. Voorbeelden voor pubers zijn:

  • traplopen;
  • dansen;
  • ballet.

Laat je kind meer bewegen

Je kunt je kind meer laten bewegen door het bijvoorbeeld een sport te laten doen of buitenactiviteiten te laten ondernemen. Buiten bewegen kinderen meer doordat ze de vrijheid en de ruimte hebben. Buitenlucht is ook nog eens gezond. Lekker naar buiten gaan is dus veel beter dan binnen tv-kijken of achter de computer. Door te sporten leert je kind ook andere pubers kennen.

Beeldschermtijd

Kinderartsen raden tv-kijken of computeren niet af, maar het is belangrijk dat jij en je kind rekening houden met bepaalde dingen.

  • Zorg voor voldoende lichamelijke beweging rondom de beeldschermtijd.
  • Gebruik een tablet liggend op de buik of zittend aan een tafel. Dit versterkt de rugwervels en voorkomt kromgroeien.
  • Voorkom overmatige straling. Gebruik bijvoorbeeld een hoofdtelefoon zodat je kind het geluid goed kan horen zonder dat het dicht op het scherm hoeft te zitten.
  • Beperk beeldschermtijd bij kinderen van 4 tot 17 jaar tot maximaal twee uur per dag.

Eten en drinken geven energie

De energie die je lichaam binnen krijgt en verbruikt, meten we in calorieën. Hoe meer je kind eet en drinkt, hoe meer je kind moet bewegen om die energie weer kwijt te raken. Het is verstandig rekening te houden met de gezonde voeding die je kind nodig heeft.

Een gezond gewicht

Kinderen die te weinig bewegen, raken hun energie onvoldoende kwijt en kunnen daardoor te dik worden. Het teveel aan energie wordt namelijk opgeslagen als lichaamsvet. Als je kind juist veel beweegt en weinig eet, verliest het misschien gewicht. Zeker wanneer het een groeispurt heeft. Let erop dat je kind niet te veel afvalt en te licht wordt.

 

Goedgekeurde informatie!

Stichting Opvoeden.nl zorgt er met ouders en deskundigen uit de wetenschap en praktijk voor dat deze informatie betrouwbaar en actueel blijft.

Betrouwbare bron Deze informatie is met zorg ontwikkeld door Stichting Opvoeden.nl.
Meer over dit onderwerp
Hoe kunnen we je helpen? Bel ons op 0525 - 788 101 of stel hier je vraag